Specsavers
Kuvat: Specsavers
Englantilaislähtöinen optikkoketju Specsavers laajensi toimintaansa Suomeen vuonna 2007. Optometristien Mary ja Doug Perkinsin vuonna 1984 perustama ketju on maailman suurin yksityisomisteinen optisen alan yritys, jonka toiminta perustuu franchising-kumppanuusmalliin. Suomessa myymälöitä on 52, ja myymäläverkosto ulottuu Helsingistä Rovaniemelle ja Vaasasta Joensuuhun. Kattavien optikkopalveluiden lisäksi Specsavers tarjoaa silmälääkärin palvelut valtaosassa myymälöitään.
Työvaatekumppanin valinta lähtee liikkeelle yrityksen arvoista
Specsavers haluaa olla työpaikka, josta jokainen kollega voi olla ylpeä riippumatta siitä, millaisista taustoista hän tulee. Työpaikka, jossa jokainen voi tuntea itsensä arvostetuksi, saada tarvitsemaansa tukea ja hyödyntää koko potentiaaliaan.
Yksi tärkeä osa työhyvinvointia ovat työvaatteet. ”Myymälähenkilökunnan työvaatteiden uudistaminen tuli ajankohtaiseksi. Kävin eri toimittajia läpi. Tärkeää oli saada suomalainen toimittaja, jonka arvomaailma kohtaa yrityksemme sosiaaliset ja ympäristöarvot. Haluamme, että työvaatteet ovat kestävästi tuotettuja ja että työntekijämme kokevat olonsa hyväksi työvaatteissaan”, kertoo Specsavers Finlandin Central Operations Manager Susanna Hakala ja jatkaa: ”Image Wearin kilpailija, jolla itsellään ei ollut tarjolla tarpeisiimme sopivia työvaatteita, suositteli Image Wearia, josta itselläni oli jo aiemmalta työuraltani positiivisia kokemuksia. Lähetin sähköpostia Image Wearin Terveys-liiketoiminnan johtajalle Petteri Lindmanille. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen projekti polkaistiin toden teolla käyntiin ja työstö jatkui avainasiakaspäällikkö Siina Hjerpin kanssa. Lisäplussana projektissa oli Image Wearin myymäläverkosto, jossa työntekijämme pääsevät kätevästi sovittamaan tuotteet.”
Virkatyylistä rennompaan lookiin
Työvaatteiden suunnitteluprosessissa lähdettiin liikkeelle työympäristöstä. Musta ja valkoinen väri tulivat brändiohjeista. Aiemman virallisemman jakkupukutyylin sijaan toivottiin rennompaa smart casual lookia, jossa korostuvat joustavuus, mukavuus, monipuolisuus ja toimivuus. Nopeampien toimitusten kannalta toivomuksena oli, että tuotteet löytyisivät suoraan myymälämallistosta.
Työvaateuudistuksessa tehtiin kolme mallistoa: myymälähenkilökunnan miesten ja naisten mallistot sekä kausityöntekijöiden kampanjamallisto. Miesten mallisto koostuu erilaisista paidoista, collegesta, neuleesta, chinoista ja farkuista. Paidoissa on vaihtoehtoina kauluspaita, T-paita sekä lyhyt- ja pitkähihaiset pikeepaidat. Naisten mallistossa on kaksi erilaista mekkoa, trikoinen kauluspaita, T-paita, college, neuletakki sekä kolme erilaista housumallia. Uusia asusteita ovat kaksi erilaista vyötä sekä huivi. Yrityksen logo näkyy työasuissa ainoastaan uusissa tyylikkäissä, puun näköisissä nimikylteissä. Kausityöntekijöiden kampanjamallistoon teetettiin erilaisia logopainatettuja paitoja.
Niin tilausjärjestelmä kuin uudet työvaatteet saavat kiitosta
Tilaukset tehdään Image Wearin eWearissa eli internetpohjaisessasopimusasiakkaiden tilaustenhallintajärjestelmässä. Specsavers pääsi ensimmäisenä asiakkaana ottamaan käyttöön eWearin uudistetun version. ”Tilausprosessi oli helppo käynnistää. Image Wearilla oli kaikki tehty valmiiksi. Meille jäi vain käyttäjätunnusten ja salasanojen jakaminen. Käyttäjiltä ei ole tullut eWearista mitään palautetta. Ilmeisesti järjestelmä on helppokäyttöinen, sillä negatiivinen palaute olisi varmasti jo kantautunut korviini”, nauraa Susanna.
Uusi työvaatemallisto on saanut innostunutta palautetta. Emma- ja Helmi-mekot ovat todella suosittuja. Trekkingsit ovat huippumukavat. Naiset ovat kehuneet suoria housuja ja miehet ovat tykänneet farkuista. Myös neuleista ja trikoisista kauluspaidoista on tykätty. Vaatteissa on paljon hyviä yksityiskohtia, jotka parantavat käytettävyyttä. Kampanjamallisto on todella kiva. Susanna kuvaa yhteistyön sujuvuutta: ”Siinalla on aktiivinen ja ratkaisukeskeinen ote. Hän kuuntelee aina toiveet ja lähtee heti selvittämään ja työstämään asioita. Hän myös tarjoaa koko ajan aktiivisesti uusia ehdotuksia. Tällä hetkellä etsitään naisille vähän pidempää neuletta”.
Myös Siina on innoissaan Specsaversin projektista ja kuvailee fiiliksiään: ”Projekti on ollut alusta asti mielenkiintoinen ja innostava. On hienoa huomata, miten Image Wearin ja Specsaversin arvot ja vastuullisuus kohtaavat. Yhteistyö on ollut todella saumatonta ja mukavaa Susannan ja koko Specsaversin tiimin kanssa. Yhteydenpito on aina helppoa ja mutkatonta. Specsaversilla on todella huippuporukkaa!”