Hiilijalanjälki

Eko-logo Image Wear

Hiilineutraalit toiminnot

Tavoitteenamme on olla hiilineutraali oman toimintamme osalta vuoteen 2025 mennessä. Seuraamme tavoitetta kahdella mittarilla:

  • Uusiutuvan energian osuus omassa tuotannossa ja toimipisteissä.
  • CO₂-päästöt / tuotettu vaatetonni.

Omalla toiminnalla tarkoitamme Suomen toimintojamme sekä omaa tuotantoamme Virossa. Pyrimme tavoitteeseen muun muassa siirtymällä käyttämään uusiutuvaa energiaa tuotannossamme ja toimipisteissämme sekä minimoimalla kuljetusten ja liikkumisen päästöt. Lisäksi kompensoimme ne päästöt, joita emme pysty välttämään.

Uusiutuvan energian käyttö

Kaikki Suomen toimipisteittemme sähkö on jo nyt peräisin uusiutuvista lähteistä. Työsuhdeautoissamme olemme siirtyneet osittain sähköautokantaan; kolmen työsuhdeautomme joukossa on kaksi täyssähköautoa ja yksi bensiinikäyttöinen auto. Vaihdamme viimeisen auton ekologisempaan vaihtoehtoon, kun se tulee vaihtoikään. 

Tulos 2021: Uusiutuvan energian osuus omassa tuotannossa ja toimipisteissä oli 53 % (pois lukien Viljandin tehdas). Narvassa osuus oli 6,15 %, Suomessa 100 %.

Tulos 2022: Uusiutuvan energian osuus omassa tuotannossa ja toimipisteissä oli 68 %. Virosta emme saaneet tietoa, Suomessa osuus oli 100 %.

Hiilidioksidipäästöt per tuotettu vaatetonni

Kompensoimme vuoden 2021 osalta Suomen toimipisteiden päästöt ja liikematkustuksen päästöt yhteistyökumppanin kautta. Kompensoitavaa kertyi 206 420 kg CO₂-ekv. Vuoden 2022 lentorahdeista, liikematkustuksesta ja kuljetuksista asiakkaille syntyneet päästöt kompensoimme kokonaisuudessaan yhteistyökumppanin kautta. Kompensoitavaa kertyi 80 000 kg CO₂-ekv.

Tulos 2021: 18,030 t CO₂-ekv / tuotettu vaatetonni

Tulos 2022: 31,240 t CO₂-ekv / tuotettu vaatetonni

Suurimmat syyt päästöjen nousuun ovat 2020–2021 tarkentunut päästölaskenta (Scope 3 -päästöt paremmin mukana), lentorahtien aiheuttama kuljetuspäästöjen nousu ja Posti Green -kuljetusten hiilijalanjäljen lisääminen laskentaan. Aiemmin Posti kompensoi päästöt itse.

 Image Wear Gee-kuosi mukit vastuullisuutta

Hiilijalanjälki

Laskimme vuoden 2021 ja 2022 hiilijalanjäljen OpenCO2.net-laskurilla, kun taas vuonna 2020 käytimme SYKE:n Y-hiilaria. Uusi laskuri huomioi myös Scope 3 -kasvihuonekaasupäästöjä, mikä lisää hiilijalanjälkemme kattavuutta ja tarkkuutta esimerkiksi käyttämiemme materiaalien osalta. Vuonna 2021 Scope 2 -päästöjen laskennassa ovat mukana Tampere ja Lieto sekä myymälöistä Espoon ja Tuusulan myymälät. Lisäksi sähkön ja kaukolämmön osalta mukana oli Narvan lisäksi myös Viljandin tehdas. Vuoden 2022 laskelmasta puuttuivat enää Lahden, Seinäjoen ja Turun myymälät.

Vuosien 2021 ja 2022 Scope 3 -päästöjen laskelmassa on mukana käyttämiemme kankaiden ja neulosten hiilijalanjälki, joka on laskettu kankaiden ja neulosten kuitupitoisuuden kautta. Vuoden 2021 päästölaskentaan otettiin mukaan seuraavien kuitujen käytetyt määrät: akryyli, elastaani, kierrätyspolyesteri, polyamidi, polyesteri, puuvilla, villa ja viskoosi. Vuoden 2022 laskelmassa mukana ovat myös Lyocell ja kierrätyspuuvilla. Kuitujen osalta päästöt nousivat 31 % edelliseen vuoteen verrattuna. Nousu johtuu siitä, että myös käytetyt kuitukilot nousivat 31 %. 

Pakkausmateriaaleista laskuriin on lisätty kartonki, muovi ja puupakkausten (lavat) käytetyt kilot. Laskenta sisältää: laiva-, juna- ja lentorahdit sekä maantierahdit tehtaille/alihankintaan ja takaisin sekä kuljetukset asiakkaille. Asiakaskuljetuksissa käytämme suurimmaksi osaksi Posti Green -kuljetuksia, jotka posti kompensoi vuoteen 2021 asti. Jätteiden kuljetuksen ja käsittelyn osalta olemme käyttäneet toimittajalta saatua hiilijalanjälkilukua. Vuoden 2021 luku sisältää Tampereen + seuraavat myymälät: Kotka, Joensuu, Rovaniemi, Tuusula, Tornio. Vuoden 2022 luvussa ovat Tampereen lisäksi Joensuun, Rovaniemen ja Tuusulan myymälät. Narvan sekajätteen määrä on syötetty laskuriin. Viljandista tietoa ei ole saatu. Liikematkustamisesta mukana ovat autolla, lentämällä, junalla, taksilla ja linja-autolla kuljetut henkilökilometrit sekä hotelliyöpymiset. Vuoden 2022 luvussa ovat mukana myös laivamatkat.

Tulos 2021: 4 122,86 t CO₂ekv

Tulos 2022: 7 089,67 t CO₂ekv